טענתו של פרויד לגבי החלומות: "החלום הוא דרך המלך ללא-מודע" האם היא נכונה, ומה יעל תורג'מן חושבת על זה?

טענתו של פרויד לגבי החלומות: “החלום הוא דרך המלך ללא-מודע” האם היא נכונה, ומה יעל תורג’מן חושבת על זה?

כשפרויד כתב לגבי החלומות, שהחלום הוא דרך המלך ללא-מודע, הוא לא ידע שתבוא יעל תורג’מן ותנפץ לו את הטענה הזאת. יעל תורג’מן חוקרת את החלומות כבר 16 שנה, וכתבה את הספר: נפלאות החלום – דרך מעשית לפתרון חלומות. היא מביאה דרך משלה להבנת עולם החלומות, שחוקרים רבים ניסו לפענח את מסתוריהם, ולא הגיעו עדיין לשורש העניין. במאמר זה יעל מנפצת את מיתוס הלא מודע.

 

מיתוס הלא מודע – כך יעל תורג’מן מנפצת את הטענה של פרויד בנוגע לחלומות.

במאמר זה ברצוני לשבור את אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בנוגע לחלומות: מיתוס הלא-מודע. זיגמונד פרויד, הפסיכולוג הנודע שחי בין השנים 1856 ל 1939, טען שהחלום הוא דרך המלך ללא-מודע.

חלקי הנפש על פי פרויד:

המודע – החלק בנו שמודע לסביבה ולמה שקורה איתנו.

סמוך למודע – כאן מצוי מידע שאנו יכולים לשלוף בכל פעם שנזדקק לכך.

לא-מודע – מידע שמצוי בתוכנו, שהצטבר עם השנים והדחקנו אותו, ואנו לא מודעים אליו כלל. התכנים בלא-מודע עשויים לנהל אותנו מבלי שנדע על כך.

יש לציין שכאשר אנו מדברים על חלקי הנפש, אנו מתכוונים לחשיבה שמתרחשת שם. חשיבה של תכנים שמודעים לנו, לעומת חשיבה שמתרחשת בחלק הלא-מודע שאנו לא מודעים אליה.

על פי פרויד, החלום הוא תהליך של חשיבה שמתרחש בחלק הלא-מודע, ומתפקידו של החלום להעלות את התכנים שאינם מודעים לנו, אל החלק המודע כדי שנתוודע אליהם.

דבר נוסף שפרויד טוען הוא שהחשיבה בלא-מודע היא מוזרה ואינה הגיונית. למסקנה הזו הוא הגיע בעקבות חלומות מוזרים שאינם מתיישבים עם המציאות. דוגמאות לחלומות מוזרים: נחש שמתנפח ומתנפח עד שמתפוצץ. ירח שנופל ליד החולם. החולמת יולדת ילד גדול שמתחיל לדבר מיד, החולם קופץ על גגות של בניינים.

לטענת פרויד, אם נפרש את החלום ונדע מה הלא-מודע מוסר לנו דרכו, נוכל לשנות את הדרך שלנו ולפתור את הבעיות שלנו.

 

מדוע הטענה שהחלום נובע מהלא-מודע אינה נכונה

מיתוס הלא-מודע הושרש בנו במשך שנים רבות, והוא משמש כאבן דרך בטיפולים פסיכולוגיים. איני טוענת לאי קיומו של הלא-מודע, אלא לכך שהחלום נובע ממנו.

 

לגבי המוזרות של החלום

פרופ’ צבי גיורא, פסיכולוג שחי בין השנים 1921 ל 2012 וחקר את החלומות, בספרו “פסיכולוגיה של החלומות” מנסה לנתק את הקשר בין הלא-מודע לחלומות. הוא מציין שקיימים שני סוגי חלומות: חלומות מוזרים ובלתי הגיוניים, וחלומות העולים בקנה אחד עם המציאות הערה. מכאן שלא ניתן להסיק על אופיו של הלא-מודע באמצעות החלומות. לעתים תחלמו חלום מוזר ולא הגיוני, ולעתים תחלמו חלום הגיוני לחלוטין. הסיבה לכך שהחלום מוזר הוא כי הוא מוצג באמצעות סמלים. לעתים המושגים שהחלום בא לטפל בהם, מופשטים מידי בכדי שהם יופיעו באופן הגיוני. אם האדם רוצה להביע שהוא על גג העולם, בעל יכולות וכוח להתגבר על מכשולים, הוא עשוי להביע זאת בחלום דרך קפיצה על גגות.

הטענה שהחלום משקף את הלא-מודע מתנפצת.

 

לגבי מודעות החולם לתכנים

במחקר שלי על החלומות, ראיתי שהתכנים המופיעים בחלומות אינם בלתי מודעים לחולם. לאחר פירוש החלום, החולם מודה בכך שאכן הוא חווה את הרגשות המובעים בחלום, אלא שיתכן שלא התמקד בהם יתר על המידה בזמן הערות. גם תכנים שהחולם הדחיק בתוכו ומופיעים אחר כך בחלום, החולם לא שכח אותם לחלוטין. כאשר חושפים אותם לפניו הוא מודה בקיומם.

אנשים שאני מפרשת להם את החלום אומרים לי לפעמים משהו בסגנון: “אולי אני אוהבת אותו ואני לא מודעת לכך?”. את לא יכולה לאהוב בלי להרגיש אהבה! החלום יכול להציג רק תכנים שנמצאים ברמות שונות של מודעות. תכנים שאינם מודעים לנו בכלל לא יופיעו בחלום. אם האדם אינו זוכר ואינו מודע לתוכן, אז כנראה שלא קיים בו תוכן כזה. אם האדם אינו זוכר ואינו מודע לתוכן מסוים, אז התוכן הזה לא מפריע לו ואין צורך להתעסק בו.

הטענה שהחלום משקף תכנים לא מודעים מתנפצת.

 

לגבי צורת החשיבה

אין חשיבה אחת בערות המתרחשת במודע וחשיבה אחרת בחלום המתרחשת בלא-מודע. החשיבה בחלום היא אותה חשיבה המתרחשת גם בערות, אלא שבגלל תנאי השינה היא פועלת בשפה קצת שונה, בהתאם לחלקים במוח הערים בשעת החלום. אזורי הראייה פעילים מאוד בזמן החלום, על כן רוב החלום מופיע באופן חזותי. מחשבות המטרידות את החולם במציאות, ימשיכו להטריד אותו גם במהלך השינה והתגבשו לחלום. אם תשימו לב, כשאתם הולכים לישון כאשר בעיה מסוימת מטרידה אתכם, אתם תחלמו על הבעיה הזו ואפילו תמצאו לה פתרון דרך החלום. לעתים הפתרון יהיה קולע ולעתים לא. החשיבה שהייתה בערות ממשיכה לתוך החלום.

הטענה שהחלום נובע מחשיבה המתרחשת בלא-מודע מתנפצת.

 

לגבי מסר מהלא-מודע

החלום לא מעביר לנו מסר מתוך הלא-מודע, וגם אין צורך בכך. אין בתוכנו חלק פנימי שיודע טוב יותר מאיתנו, המודעים, מה עלינו לעשות ואיך לפתור את חיינו. אין שום הוכחה לכך שיש בתוכנו “לא-מודע” שיודע הכי טוב מה טוב עבורנו. אם אנו טועים בחיינו המודעים, למה שהחלק הלא-מודע שבתוכנו לא יטעה גם כן? האין מוזר הדבר שיש בנו לא-מודע, ואז בא החלום כמתווך ביננו לבינו?

על פי המחקר שלי, החלום נובע מתוך הנפש. הנפש מתקיימת רק בהווה. ניתן להבין זאת באמצעות הר געש. ברגע שהר הגעש פעיל, הוא פעיל. כשאינו פעיל, הוא רדום. הנפש שלנו  פעילה כל הזמן כל עוד אנו חיים. תכנים שמעסיקים את הנפש בהווה הם שיופיעו בחלום באותה נקודת זמן. הכוונה היא לנפש בכללותה, ללא החלוקה השרירותית של פרויד.

 

לגבי קיומו של הלא-מודע

החלומות אינם נובעים מהלא-מודע, וגם מוטל בספק קיומו של לא-מודע הפועל באמצעות חשיבה בלתי הגיונית. כך כותב פרופ’ צבי גיורא בספרו: “אין מנוס לפיכך, מההכרה האומרת שהחלומות, לא רק שאינם מוכיחים אלא שהם מפריכים את אפשרות הקיום של הסתמי ושל הלא-מודע, כפי שאלו הוצעו על ידי פרויד. החלומות אינם יכולים לשמש כדרך המלך אל הלא-מודע הזה, כי אין בנמצא לא מודע כזה” (עמ’ 79).

אם קיים לא-מודע או לא קיים דבר כזה, זה ויכוח שאין לו סוף. מה שכל אדם יודע באופן אינטואיטיבי, שיש בו זיכרונות רבים שאסף במהלך החיים, ולא תמיד הוא זוכר אותם בכל רגע נתון. בכל מקרה, החלום לא יכול להעלות תכנים שהאדם לא מודע להם לחלוטין. התכנים שפעילים בחלום הם רק תכנים שהחולם מודע להם.

 

לסיום:

החלומות אינם נובעים מתוך החלק הלא-מודע שבתוכנו. הם נובעים מתוך הנפש. התכנים שבנפש נמצאים ברמות שונות של מודעות, אך עדיין מודעים לנו.

במשך שנים רבות חקרתי את החלומות וגיליתי את השיטה לפתרון חלומות. הבנתי איך ניתן לדייק בהבנת החלום ולתת לחולם פירוש מדויק וקולע למטרה. אני מלמדת איך לפרש חלומות, דרך הרצאות, סדנאות, קורסים. מוזמנים לקרוא, לעיין, לרכוש וללמוד. וגם לחלום על כך.

פוסטים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *