אודות יעל תורג'מן

שמי יעל תורג’מן, ילידת 1962. בעלת תעודת הוראה לגיל הרך. כמו כן, למדתי כמה קורסים בפסיכולוגיה. במהלך השנים למדתי שיטות טיפול שונות – טיפולים בסוגי אנרגיות כמו רייקי, ביואורגוני, וטיפול בשיטת העבודה של ביירון קייטי. אני מטפלת אלטרנטיבית ומתמקדת בחלומות.

במסע שנמשך שלוש וחצי שנים אל שדה החלומות, חקרתי את השדה ה”בתולי” הזה, שמתברר שאף אחד לא צעד בו ברגל. כל אחד “רוכב” על תיאוריה זו או אחרת בבואו לפרש את החלום. אני העזתי להסיר את כל התיאוריות ולבחון את החלום ממקום נקי. כך נחשפו לפניי מהות החלום, החוקיות שלו, שפת החלום ודרך מעשית לפתרון חלומות.

יש המון תיאוריות על חלומות. המפרשים מתבססים בדרך כלל על תיאוריה כלשהי שלמדו, או משלבים בין כמה תיאוריות.


איך הכל התחיל אצלי?

יש תקופות כאלה בהם זוכרים היטב את החלומות, ואפילו לפרטי פרטים. אם תשימו לב, זה קורה כאשר אנו במתחים, בקשיים, ולרוב כאשר יש בעיות במערכות יחסים. הייתי במשבר כזה. קושי בזוגיות. בתקופה הזו חלמתי המון חלומות. הייתי סקרנית לדעת את הפירוש שלהם. כמוכם, בדקתי במקורות שונים את הסמלים שהופיעו בחלומות שלי: ספרי מילונים, אתרים באינטרנט, ספרי פסיכולוגים, פורומים, מפרשים שונים. לא מצאתי שום פתרון שקלע למטרה. שום פתרון לא הסביר לי באמת מה קורה אצלי בפנים.
אני ידעתי אינטואיטיבית, שהחלומות שלי מתקשרים למה שאני עוברת במציאות. למה שמטריד אותי ומציק לי. למשבר שאני עוברת. חיפשתי תשובות. בפורומים של החלומות באינטרנט, ראיתי איך אחרים מפרשים את החלומות שם. הרוב לא מקשרים את החלום למה שמתרחש אצל החולם במציאות. הם מתייחסים לאירועים עתידיים שיקרו לחולם בעתיד. הם נוטעים בחולם תקוות שווא על דברים נהדרים שיהיו לו, או יכולות שקיימות אצלו כביכול, והוא אינו מודע אליהם. הם אומרים לחולם באמצעות החלום שלו, מה אחרים חושבים עליו ורוצים לעשות לו. הם גם מתיימרים לומר לחולם מה עליו לעשות בעקבות החלום שלו – דבר שלא יעלה על הדעת.
ישנם את המילונים האלה הנותנים פירוש לכל סמל וסמל. איך אפשר לפרש פריט אחד מתוך החלום, ולהקיש באמצעותו על החלום כולו? כל מילון מציג פירוש אחר. רוב הפתרונות הם בשורות איוב שיקרו לחולם בעתיד. ישנם פירושים שסותרים אחד את השני, ולא ניתן לדעת לאיזה פירוש להתייחס.
בזמנו למדתי כמה קורסים בפסיכולוגיה, אז פניתי לקרוא ספרי חלומות של חוקרים מתחום הפסיכולוגיה. בספרים אלו אין הסבר המוביל את החולם צעד אחר צעד כדי להבין את חלומו. הספרים לא מלמדים ממש איך לפרש חלומות. הם מתבססים על תיאוריות שהתפתחו כדי להסביר את נפש האדם. סביר להניח שרובכם הזנחתם ספרים אלו, או אפילו לא ניגשתם אליהם כלל.


המחקר

יש ביטוי שאומר: “אם אין אני לי, מי לי?” החלטתי שאם אני לא אבדוק בעצמי איך לפרש חלומות, אף אחד לא ייתן לי את המידע הזה. יום אחד, ראיתי שמחפשים מפרשת חלומות לאחד הפורומים באינטרנט. החלטתי להציע את עצמי, למרות שלא הייתי עדיין מפרשת חלומות. זו הייתה ההזדמנות שלי להיכנס לעולם החלומות וללמוד אותו. בהתחלה עוד ניסיתי להלביש על החלומות שהפנו אליי דרך הפורום את מה שלמדתי מספרי החלומות שקראתי, אבל מיד הבנתי שזה לא מתאים. התחלתי לחקור את החלומות מההתחלה דרך החלומות שהפנו אליי אנשים בפורום, חלומות של הקרובים אליי וחלומות שלי. החלטתי לא להשתמש בשום תיאוריה. לא להיות מקובעת בפירושים שרשומים במקומות שונים, אלא לבחון כל דבר, ולא לקבל כמובן מאליו. לבחון כל פרט וכל סמל בהתאם למה שעובר החולם במציאות.


הגילוי

הופתעתי לגלות דברים רבים שלא ידועים ולא כתובים בשום מקום. ראיתי שיש חוקים מסוימים לחלום. גיליתי איך הוא נוצר – מהם התהליכים שגורמים לנו ליצור דווקא חלום זה, ולא אחר. ראיתי איך החלום מתקשר לרגשות של החולם. איך אפשר דרך החלום שלו להגיע לרבדים הפנימיים שלו, וכך לעזור לו לשחרר רגשות, לגעת בהם, לעבד אותם, להתמודד איתם. יכולתי פתאום להבין את כל החלומות שלי. זה עזר לי להכיר את עצמי טוב יותר. לדעת אלו רגשות מנהלים אותי וכך לבחור מה אני רוצה להרגיש כדי לחיות את חיי בשלווה ורוגע.


הכתיבה

במהלך המחקר כתבתי את הדברים. תיעדתי את כל החלומות שהפנו אליי. מיינתי אותם לפי הנושאים שהם עוסקים בהם ולפי הסמלים שמופיעים בהם. כך יכולתי להתמקד בכל סמל ולהבין אותו, ולראות את הנושאים המעסיקים אותנו בחלומות. בעקבות המחקר גיליתי שלחלום יש חוקים וחמישה עקרונות שהוא פועל על פיהם. הבנתי באיזו דרך ניתן לפרש את החלומות, ופיתחתי דרך כזאת צעד אחר צעד. אני מדריכה צעדים אלו בספר “נפלאות החלום” שהוצאתי לאור בעקבות המחקר.